In shaa Allah.

๐Ÿ“–โœ๐Ÿป
โ”๏ทฝ๐Ÿ€๐ŸŒน๐Ÿ•Šโ”โ”โ”โ”โ”โ”โ”โ”“

kata โ€œinsya Allahโ€ kerap diucapkan untuk janji yg potensial dilanggar, komitmen yang tidak teguh, atau harapan yg tidak pasti

Meski lebih sering kita jumpai, bukan berarti semua itu tepat.
Orang menyebutnya salah kaprah alias kekeliruan yang sudah menjadi kebiasaan.
โ€œKok kemarin nggak jadi? Katanya mau dateng?โ€ dan ia pun berlindung di balik kalimat insya Allah, โ€œKan aku bilangnya insya Allahโ€
.
Padahal ketika seseorang mengucap insya Allah, berarti dia sedang bersumpah atas nama Allah. Yang berarti dia harus benar-benar mengupayakan untuk berkomitmen menepati janji yang sudah ia ikrarkan. Bukan malah menjadikan insya Allah sebagai senjata untuk mencari-cari alasan tidak menepati janji dan meninggalkan tanggungjawab. Katakan tidak kalau memang benar-benar tidak bisa, jangan karena sungkan lalu menggunakan Allah sebagai alasan untuk berlindung.
.
Allah menegur keras perbuatan seperti ini, โ€œDan janganlah kamu membatalkan sumpah-sumpah(mu) itu sesudah meneguhkannya, sedang kamu sudah menjadikan Allah sebagai saksimu (terhadap sumpah-sumpah itu).โ€ (QS. An-Nahl: 91)
.
Sangat perlu dipahami bahwa insya Allah bukan ucapan basa-basi atau tempat berlindung dari ketidakteguhan janji. Insya Allah mengandung pendidikan tentang sikap tawadhu. Penghayatan kepada makna hakiki insya Allah juga membawa manusia pada puncak kesadaran tauhid: hanya Allah tempat bergantung segala sesuatu. Dan jangan sampai kita termasuk dari ciri-ciri orang munafik yang disebut oleh Rasulullah, โ€œTanda-tanda orang munafik itu ada tiga keadaan. Jika ia berkata ia berdusta, jika ia berjanji ia mengingkari, dan apabila diberi amanah (kepercayaan) ia mengkhianatinya.โ€
(HR. Bukhari-Muslim)

_๐Ÿ€๐ŸŒน๐Ÿ•Š

Makan

ORANG MAKAN, KITA PUN MAKAN!!

ORANG MINUM, KITA PUN MINUM!!
HALAL bukan hanya pork free, lard freeโ€ฆ Sumber, penyediaan, pemprosesan, penyimpanan, peralatan dll diambil kira dalam halal.

KEJADIAN : Anak berhenti utk beratur tunggu giliran bsama ramai orang Melayu yg lain. Sanggup beratur panjang. Katanya sedap sangat. Trend kawan2โ€ฆ Saya dongak ke atas lihat signboardโ€ฆ tengok signboard dah mula ragu2.
โ€ฆ Apalagi ler terus ke kaunter saya tanya status halal? Xde katanya pekerja yg xfasih bahasa Melayu “sini halal maa.” Tya lg ” u apa agama? Tahu ke maksud halal?โ€ฆ Dia diam jer. Muka dia dah naik ketat. Saya bgtau “just to ask. I know this is not ur fault. Im Muslim, and all here Muslim too. If u dont have any certificate Halal, sorry i make a big mistake.”.

Ramai tadi ‘Melayu’ yg beratur menunggu pesanan dengar apa yg sy bicarakan mudahan dapat berfikir.

Duduk dlm Malaysia. Bahasa Melayu bahasa kebangsaan. Sepatah bahasa Melayu xde.. apa citer tulisan Cina, Korea.

Banyak berlaku trend ‘mengikut2’. Tengok orang makan, kita makan. Tengok orang minum, kita minum. Nampak org Islam makan, kita pun percaya. Nampak org Islam beli, ‘halal la tu’.. Yakin atas ikutan pd mata tanpa selidik usul status kesahihan Halal.

Saya tegur anak. ‘Tak malu ke beli makanan kat sini? Pasti ke Halal? Tengok ramai org Melayu beli, yakin Halal lah. Kita pun beli? Mcm tu? Org makan taik, kita pun nak makan taik ke? Subhanallah.
Sy arahkan anak2 beredar dan kami berlalu pergi tanpa mengambil ayam yg sudah anak sy bayar tadi. Dalam kereta apa lagi. Katanya kawan2 yg ajar makan ayam goreng viral klu outing. Berceramahlah pada ank2. Minta anak berpesan kepada kwn2.

Sama kes dengan air bubble tea The Alley ler.. Xing Fung Tang lerโ€ฆ Menjadi2 pulak.. yg nyata logo Halal nyata tidak dipamerkan. Yg paling senak mata tengok orang Islam yg paling ramai beratur panjang.
Allahu Akbar!

Bagaimana dengan Restaurant Kfry? Tahun 2017 dlm permohonan. Tahun lepas 2018 saya tanya dalam permohonan. Sekarang tahun 2019 dah pamerkan logo Halal ke? @ masih dalam permohonan lagi? ๐Ÿค”

Yg jelas penjual/peniaga tu tak salah. Mereka bebas menjual dengan sesiapa pun. Dan itu perniagaan mereka. Tp kita yang beragama Islam kena peka. Halal atau tidak Halal?
Yang jelas lesen perniagaan pemilik bangsa Cina, bukan Islam. Signboard tulisan pun dah gerun tengok. Tekak tak kembang ke nak makan? Langsung xde Kemelayuan apatah lg keIslaman.
Last sekali utk kesahihan Halal, lihat pameran logo Halal dan status sijil Halal. Ada? Tiada?
Nyata tiada.
Apakah faktor2 lain yg meyakinkan, kita yakin kesahihan Halal makanan tersebut? Allahuakbar. Darurat sangat ke? Kebulur sangat ke? Hinggakan sanggup menunggu dan beratur panjang utk menikmati makanan yg diragui Halalnya. Sedarlah wahai saudara seagamaku. Bukan orang lain, tapi diri kita sendiri yg tidak berusaha mencegah dan menegur fenomena ini terus berleluasa tanpa sekatan yg bakal merosakkan & menengelamkan akidah Islam.

Minta perhatian perkara ini, kerana dilihat banyak jualan makanan & minuman bangsa asing yg tiada Halal & diragui status Halal tumbuh bagai cendawan di Mall2 negara kita dan pembelinya majoriti adalah org Islam.

Tanggungjawab saya menyampaikan agar kita sama2 beringat, mencegah dan menghindarkan makan makanan dari sumber yang meragukan.

PASTIKAN KESAHIHAN STATUS HALALNYA TERJAMIN!

  • Kredit Zenna Ahmad

SEBARKAN SEBANYAKNYAโ€ฆ.

Penyelamat.

PERKONGSIAN 1 HARI 1 HADIS

Penyelamat Dari Neraka dan Memasukkan Ke Syurga

ู‚ูู„ู’ุชู ุซูู†ู’ุชูŽุงู†ู ุฃูŽุณู’ุฃูŽู„ููƒูŽ ุนูŽู†ู’ู‡ูู…ูŽุง ู…ูŽุง ูŠูู†ูŽุฌู‘ููŠู†ููŠ ู…ูู†ู’ ุงู„ู†ู‘ูŽุงุฑู ูˆูŽู…ูŽุง ูŠูุฏู’ุฎูู„ูู†ููŠ ุงู„ู’ุฌูŽู†ู‘ูŽุฉูŽ ู‚ูŽุงู„ูŽ ููŽู†ูŽุธูŽุฑูŽ ุฑูŽุณููˆู„ู ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ู‘ูŽู…ูŽ ุฅูู„ูŽู‰ ุงู„ุณู‘ูŽู…ูŽุงุกู ุซูู…ู‘ูŽ ู†ูŽูƒูŽุณูŽ ุฑูŽุฃู’ุณูŽู‡ู ุซูู…ู‘ูŽ ุฃูŽู‚ู’ุจูŽู„ูŽ ุนูŽู„ูŽูŠู‘ูŽ ุจููˆูŽุฌู’ู‡ูู‡ู ู‚ูŽุงู„ูŽ ู„ูŽุฆูู†ู’ ูƒูู†ู’ุชูŽ ุฃูŽูˆู’ุฌูŽุฒู’ุชูŽ ูููŠ ุงู„ู’ู…ูŽุณู’ุฃูŽู„ูŽุฉู ู„ูŽู‚ูŽุฏู’ ุฃูŽุนู’ุธูŽู…ู’ุชูŽ ูˆูŽุฃูŽุทู’ูˆูŽู„ู’ุชูŽ ููŽุงุนู’ู‚ูู„ู’ ุนูŽู†ู‘ููŠ ุฅูุฐู‹ุง ุงุนู’ุจูุฏู’ ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ูŽ ู„ูŽุง ุชูุดู’ุฑููƒู’ ุจูู‡ู ุดูŽูŠู’ุฆู‹ุง ูˆูŽุฃูŽู‚ูู…ู’ ุงู„ุตู‘ูŽู„ูŽุงุฉูŽ ุงู„ู’ู…ูŽูƒู’ุชููˆุจูŽุฉูŽ ูˆูŽุฃูŽุฏู‘ู ุงู„ุฒู‘ูŽูƒูŽุงุฉูŽ ุงู„ู’ู…ูŽูู’ุฑููˆุถูŽุฉูŽ ูˆูŽุตูู…ู’ ุฑูŽู…ูŽุถูŽุงู†ูŽ ูˆูŽู…ูŽุง ุชูุญูุจู‘ู ุฃูŽู†ู’ ูŠูŽูู’ุนูŽู„ูŽู‡ู ุจููƒูŽ ุงู„ู†ู‘ูŽุงุณู ููŽุงูู’ุนูŽู„ู’ู‡ู ุจูู‡ูู…ู’ ูˆูŽู…ูŽุง ุชูŽูƒู’ุฑูŽู‡ู ุฃูŽู†ู’ ูŠูŽุฃู’ุชููŠูŽ ุฅูู„ูŽูŠู’ูƒูŽ ุงู„ู†ู‘ูŽุงุณู ููŽุฐูŽุฑู’ ุงู„ู†ู‘ูŽุงุณูŽ ู…ูู†ู’ู‡ู

Imam Ahmad meriwayatkan dengan sanadnya daripada Ibnu Al-Muntafiq: Aku telah bertemu Rasulullah SAW di Arafah.
Aku lalu berkata, “Aku ingin bertanya kepadamu dua perkara: Apakah yang dapat menyelamatkan aku daripada neraka, dan apa yang menyebabkan aku masuk syurga? ‘ Lalu Rasulullah SAW mendongakkan kepalanya ke langit dan menurunkannya semula, kemudian menatapku dengan wajahnya, baginda bersabda: telah meringkaskan soalan kamu tetapi kamu telah bertanya sesuatu yang amat besar dan perjalanannya adalah jauh. Oleh itu berilah perhatian kepada jawapanku: sembahlah Allah dan jangan kamu sekutukan dengan sesuatupun, dirikan solat yang difardhukan, keluarkan zakat yang diwajibkan, dan berpuasalah pada bulan Ramadan. Jika kamu ingin supaya manusia melakukan sesuatu (kebaikan) kepadamu, maka lakukanlah kebaikan itu terlebih dahulu kepada mereka. Sebaliknya jika kamu benci orang lain melakukan keburukan itu kepadamu, maka kamu hendaklah terlebih dahulu tidak melakukan keburukan itu kepada mereka.” (HR Ahmad No: 25901) Status: Hadis Sahih

Pengajaran:

Rasulullah SAW memberikan peringatan perkara yang boleh menyelamatkan seseorang daripada neraka dan memasukkan seseorang ke syurga:

  1. Menyembah Allah dan jangan melakukan perbuatan syirik
  2. Menunaikan solat yang difardhukan
  3. Mengeluarkan zakat yang diwajibkan
  4. Berpuasalah pada bulan Ramadan.

Jika kita ingin supaya orang lain melakukan sesuatu (kebaikan) kepada kita, maka lakukanlah kebaikan itu terlebih dahulu kepada mereka.

Jika kita benci orang lain melakukan keburukan itu kepada kita, maka hendaklah terlebih dahulu kita tidak melakukan keburukan itu kepada orang lain.

Ayuh lakukan amalan yang menyelamatkan dari neraka dan menjadi penyebab masuk Syurga.

SemarakUkhuwahMemacuPerubahan

MalaysiaMenujuNegaraRahmah

PertubuhanIKRAMMalaysiaNegeriJohor

14hb Ogos 2019
13hb Zulhijjah 1440H

Utk dapatkan 1 Hari 1 Hadis Pertubuhan Ikram Malaysia Negeri Johor, sila klik link di bawah :
telegram.me/hadisharian_ikram

Ingin menyertai 1 hari 1 hadis dalam bahasa Inggeris? Sila klik link di bawah:
https://t.me/ahadithadayAHAD